Treći tjedan Bergmanove retrospektive u kinu Tuškanac

Tjedan započinje melodramom Veselje (1950), u kojoj se Bergman pozabavio turbulentnim bračnim odnosima kao jednom od svojih omiljenih tema. U atmosferičnom i sugestivno režiranom djelu, koje nose odlične glumačke interpretacije, u liku tvrdog i grubog ravnatelja orkestra prvu glumačku suradnju s autorom ostvario je glasoviti redatelj Victor Sjöström, koji će svoju posljednju ulogu odigrati upravo u Bergmanovu remek-djelu Divlje jagode.

U utorak se nastavlja romantičnom dramom Ljeto s Monikom (1953), za koju je scenarij prema svom istoimenom romanu napisao švedski pisac Per Anders Fogelström, jedan od najistaknutijih predstavnika suvremene švedske književnosti. Ovo djelo ubraja se među najljepše filmove o ljetu, a Bergmanovi intimistički pristupi iz ovoga djela bili su nadahnuće prvacima francuskog novog vala, pa je Jean-Luc Godard Ljeto s Monikom nazvao ‘najoriginalnijim filmom najoriginalnijeg redatelja’.

Srijeda donosi humornu dramu Žene čekaju (1952), za Bergmana netipično epizodno strukturiran film za koji je priču napisala njegova tadašnja supruga i muza Gun Grut. Vrlo duhovito, šarmantno i zabavno djelo prikazano u konkurenciji festivala u Veneciji nose raspoloženi nastupi glumačke postave u kojoj su i česti Bergmanovi suradnici Gunnar Björnstrand, Eva Dahlbeck i Maj-Britt Nilsson.

Na rasporedu u četvrtak je impresivna psihološka obiteljska drama Krici i šaputanja(1972), ovjenčana Oscarom za najbolju fotografiju te godinu dana ranije nagrađenu u Cannesu za tehničko postignuće. Riječ je o filmu kojim se autor vratio svojim najčešće obrađivanim temama analize ženske psihe te traganja za vjerom i iskupljenjem, no za razliku od njegovih ranijih radova u ovom su boje jarke i zasićene. Sam redatelj je djelo proglasio svojim najvažnijim filmom uz Personu.

Za petak je ostavljeno remek-djelo Djevičanski izvor (1960), ovjenčano Oscarom i Zlatnim globusom u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja te na festivalu u Cannesu nagrađeno Posebnim priznanjem. Ova fascinantna drama obiluje bogatstvom karakterno slojevitih likova i njihovih podjednako iznijansiranih međuodnosa, estetiziranom vizualnošću te uobičajeno sjajnom režijom s intenzivnom upotrebom dugih kadrova.

Na subotnjem rasporedu je drama Sramota (1968), pesimistična i apokaliptična vizija nesigurne budućnosti te izravna osuda svih ratova, bez obzira gdje se vodili i tko bili njihovi sudionici. Bergman se deklarirao kao naglašeno apolitična osoba, a njegov je film ugođajem turobna parabola smještena u mirno i naizgled idilično seosko okruženje, u kojem apostrofira nesreće koje rat uzrokuje svima uključenima, odnosno kako nitko ne može biti pošteđen ratnih zbivanja i tragedije.

U nedjelju se prikazuje drama Ritual (1969), televizijska produkcija koju je Bergman realizirao u zacijelo najinovativnijem razdoblju svoga stvaralaštva. Riječ je o djelu sugestivnog klaustrofobičnog ugođaja te vrlo raspoloženih i zabavnih glumačkih interpretacija, ujedno i o jednom od – u seksualnim prizorima – najeksplicitnijih autorovih filmova, što je osobito u vrijeme premijere bilo vrlo provokativno. Sam redatelj se u filmu pojavljuje u maloj ulozi svećenika.

Portreti: Ljeto s Bergmanom

Ponedjeljak, 15.07.
21:00
 Veselje / Till glädje (1950), 98’

Utorak, 16.07.
21:00
 Ljeto s Monikom / Sommaren med Monika (1953), 96’

Srijeda, 17.07.
21:00
 Žene čekaju / Kvinnors väntan (1952), 107’

Četvrtak, 18.07.
21:00
 Krici i šaputanja / Viskningar och rop (1972), 91’

Petak, 19.07.
21:00
 Djevičanski izvor / Jungfrukällan (1960), 89’

Subota, 20.07.
21:00
 Sramota / Skammen (1968), 103′

Nedjelja, 21.07.
21:00
 Ritual / Riten (1969), 72’

Vaš komentar...