29. listopada 2020.

odjeci kulture

sve o kulturi na jednom mjestu

Françoise Sagan: ‘Odgovori’ – Manjak karaktera ili upravo suprotno?

Pedesete su godine dvadesetog stoljeća uistinu bile divlje. Svijet se ubrzano oporavljao od strahota rata, a samim je time stvorena podloga za razvoj kulture i formiranje tekovina koje su u velikoj mjeri oblikovale društvo današnjice. Azurna je obala, predvođena Monakom i Saint – Tropezom uskoro postala omiljenim okupljalištem profinjene europske gospode svake dobi. Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio i Alberto Ascari u nekoliko su se kratkih, ali vrtoglavih godina popeli do samog vrha i postali elita, a podjednaka je sudbina potpuno nespremno zadesila mladu Francuskinju Françoise Quoirez. 

Ipak, mlada se spisateljica nije dala zbaciti s nogu. Pod pseudonimom Françoise Sagan, ova je kontroverzna (ali u svaku ruku zanimljiva) i raskalašena djevojka preko noći doživjela slavu za kojom mladenaštvo izgara tijekom svojih ludih tinejdžerskih godina.  Tiskan 1954. godine na stotinu osamdeset i osam stranica, njezin je prvijenac, roman  „Bonjour Tristesse“ („Dobar dan, tugo“) nadmašio sva postavljena očekivanja i ubrzo postao „go-to“ djelom generacije, došavši bok uz bok Salingeru i njegovom kultnom „Lovcu u žitu“, izdanom tri godine prije. Lik je Cecile postao točkom poistovjećivanja mnogih mladih djevojaka, a njenom je kasnijem stvaralaštvu diktirao razvoj priča motiviran ljubavi buržoazije.

Obasuta slavom, novcem i slobodom , život je za mladu devetnaestogodišnju Francuskinju mogao započeti. Lude noći, skupe večere, alkohol, droge, sportski auti, zavađanje, ljubavi, ali i nerazvijen, makar ni u koju ruku nesnalažljiv mladenački karakter. Sukladno tome, takav otvoren način života za sobom povlači određenu dozu medijske pozornosti. Intervjui, pitanja o karakteru, religiji, životu, skandalima, gubitcima i nesrećama, ali i o poimanju umjetnosti i politike, seksualnosti i ovisnosti samo su neka od pitanja koja se nalaze na meti gladnih novinara. 

Tijekom svog se burnog života s intervjuima Sagan uvijek spremno hvatala u koštac, suočavajući se s njima, postepeno otvarajući svoju intimu i izgrađen umjetnički karakter, ali i mladenačku buntovnost i neozbiljnost koja će ju krasiti u daljnjem životu. Generacija koju je obilježila nestrpljivo je priželjkivala odgovore i još dublje shvaćanje njenih priča i ideologija. Osupnuti preciznošću i detaljima samih izjava, kao i balansom objektivnosti i subjektivnosti u odgovorima, malo je tko mogao ostati ravnodušan pred njenim pomno satkanim iskazima koji ubadaju upravo u srž stvari te daju naznake određene filozofije, ali u isto vrijeme ostavljaju mogućnost preciznog doziranja subjektivnosti i otvaranja razgovora na povoljan način. 

Zaintrigirani magnitudom, temeljitošću i gravitacijom njenog karaktera, u krugovima je popularnog novinarstva onog vremena probuđena želja da svi njeni razgovori budu sakupljeni i tiskani u jednoj knjizi,  čineći tako jedan od dijelova u mozaiku njenih (auto)biografija. Izdana 1976. godine , uređivana pod budnim i kritičkom okom same Sagan, njeni su najimpozantniji i najrelevantniji odgovori iz osamdesetak intervjua konačno objelodanjeni. Je li Sagan u tih dvadesetak godina slave imalo sazrela, razvila karakter, smirila temperament, skrasila se i naučila ponešto iz svojih vlastitih pogrešaka, ili je pak i dalje ostala ona mlada, prevrtljiva i raskalašena Francuskinja, ostaje otvoreno za raspravu.

Françoise (Quoirez) Sagan
Françoise (Quoirez) Sagan

Fancuska dramatičarka, spisateljica i scenaristica. Slavu je stekla svojim prvim romanom Bonjour Tristesse koji je stekao kult-status i postao simbol generacije nalik na Salingerov Lovac u žitu.

Kupite knjigu!

Za portal odjecikulture.com, piše Silvio Činć