14. kolovoza 2020.

odjeci kulture

sve o kulturi na jednom mjestu

Sve online predstave kazališta Gavella; posljednja je Voltairov ‘Candide ili optimizam’

U suradnji s Jutarnjim listom, Dramsko gradsko kazalište Gavella svojim je gledateljima ponudilo niz odličnih predstava koje se mogu pratiti iz udobnosti vašeg doma. Posljednja u nizu je predstava Candide ili optimizam koja je nastala prema Voltairovom satiričnom romanu u režiji Krešimira Dolenčića. Link na svaku od predstava je u samom naslovu predstave.

Umišljeni bolesnik

Jean-Baptiste Poquelin Molière
Redatelj: Krešimir Dolenčić

O predstavi…

“Umišljeni bolesnik” (“Le Malade imaginaire”), komedija-balet u tri čina, posljednje je Moliereovo djelo, premijerno izvedeno 1673. godine. Veliki komediograf i glumac, dugo bolestan od tuberkuloze, kolabirao je na četvrtoj izvedbi, u ulozi Argana, te je ubrzo preminuo… Njegov tekst, međutim, nastavio je živjeti, pa je ova bespoštedna satira na temu liječnika i medicine, njihove prijetvornosti i pohlepnosti, do danas ostala stalnim gostom kazališnih pozornica, neprestano provocirajući nove pristupe. Ovo glazbeno-scensko djelo proizvod je Moliereove drske manirističke imaginacije, svjesno oslobođeno potrebe za umjerenošću i pokušaja da se oblikuje formalno besprijekoran materijal. Prići mu, stoga znači s jedne strane pronaći odgovarajući ključ za ponuđenu teatralnost i izvedbenu neobuzdanost, a s druge, ne otupiti mu satiričku oštricu koja bez sumnje pogađa u srž nekih problema s kojima se i danas susrećemo. Bezobrazan i anarhističan, ironičan i zajedljiv – ovo je Moliere koji propituje ne samo svoj i onodoban, već i naš, ovodobni svijet, koristeći humor kao oruđe za dinamičan dramski obračun s onim što mu smeta…

Premijera: 19. rujna 2015.

Amadeus

Peter Shaffer
Redateljica: Dora Ruždjak Podolski

O predstavi…

U više postava dugogodišnji kazališni hit, “Amadeus” je usredotočen na kompleksan, gotovo mitski odnos dvojice skladatelja, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonija Salierija. Između ostalih priznanja ovaj tekst ovjenčan je i nagradom “Tony” za najbolju dramu, a Shaffer, adaptiravši svoj komad, osvaja i “Oscara” za najbolji scenarij, po kojem je Miloš Forman snimio film ukupno nominiran za 53 nagrade, od čega ih je osvojio čak 40… Koristeći amalgam filozofske drame, satire i detekcijskog zapleta, pisac “Amadeusa”, dakako, premrežuje i čudesnom Mozartovom glazbom, pa gledatelj biva uvučen u prizore s praizvedbi “Otmice iz saraja”, “Figarovog pira”, “Don Giovannija” ili “Čarobne frule”, vođen Salierijem, istodobnim Mozartovim najvećim neprijateljem i obožavateljem. “Ako sve ostalo prođe i nestane, ovo mora ostati.”, reći će u jednom trenutku Salieri za Mozartovu glazbu. Shafferova drama – ovdje oživjela u režiji Dore Ruždjak Podolski, s Filipom Križanom i Enesom Vejzovićem u glavnim ulogama – pogled je u svijet dvojice ljudi koji su jedan drugome zauvijek izmijenili živote, a s njima i čitavu, ne samo glazbenu povijest.

Premijera: 24. listopada 2014.

Kralj Rikard III

William Shakespeare
Redatelj: Aleksandar Popovski

O predstavi…

U novonaručenom prijevodu Andyja Jelčića i viziji redatelja koji je u teatru “Gavella” uprizorio “San Ivanjske noći”, jedan od najuspješnijih naslova u povijesti naše kazališne kuće, dolazi nam Shakespeareov komad izuzetne snage i političnosti, priča o ambiciji, vlastohleplju, moći i žudnji za dominacijom. “Kralj Rikard III.” obiman je dramski materijal, složen u svojim rodoslovnim labirintima, zahtjevan ne samo zbog kompleksne dramaturške spirale i slojevitih odnosa, već i radi emotivne zamke koju nam je engleski bard priredio. Naime, kroz događaje nas vodi lik (antiheroj) čiji su postupci sve samo ne moralni, ali inteligencija mu je zavodljiva i sposobnost uvida razorna pa ne možemo ne putovati s njim, ne promatrati događaje (i) njegovim očima. Lordovi i kraljice, vojvode i ubojice, iscrtavaju fabularni sklop visoke napetosti i prenapregnutosti, donoseći na pozornicu svijet gdje je čovjek čovjeku ponajprije vuk, a tek potom brat, sin, prijatelj, ljubavnik…

Premijera: 15. prosinca 2017.

Ponovno ujedinjenje dviju Koreja

Joël Pommerat
Redatelj: Paolo Magelli

O predstavi…

“Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” Joëla Pommerata, duhovit je i poetičan scenski predložak, ponuđen izvođačima s nježnošću i razumijevanjem glumca koji piše za glumce. Paolo Magelli pritom je redatelj koji ovakve, formom raspršene tekstove, svojim redateljskim postupkom vješto okuplja i zbija, znajući im istaknuti dramatičnost i ludičnost. Pommeratovo je pismo “gorko-slatko”, ali francuski autor kao da se uz osmijeh poigrava s melodramatičnom matricom, ne izrugujući joj se, nego ju inventivno preispitujući. U prijevodu Vande Mikšić, nedavne dobitnice Nagrade “Iso Velikanović” za prevoditeljski rad na Georgesu Perecu, “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” sugerira predstavu – “pohvalu ljubavi”, zaigranu i otvorenu za emotivan susret s gledateljem. Izvedbe suvremenih francuskih dramskih tekstova u hrvatskom su kazalištu rijetkost, pa je “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” već i po tome zanimljiva novost na pozornici našeg teatra…

Premijera: 22. rujna 2017.

Candide ili optimizam

François Marie Arouet Voltaire
Redatelj: Krešimir Dolenčić

O predstavi…

Potkraj života Voltairea su nazivali “najhrabrijim zagovornikom slobode i tolerancije u svojoj generaciji”. No nije uvijek bilo tako; u mladosti, bježao je u izgnanstvo u Englesku, izbjegavao je hapšenje skrivajući se u unutrašnjosti zemlje, a sve zbog svojih ideja, koje su bile drsko napredne i beskompromisno istinoljubive. “Candide ili optimizam”, pripovijest o nimalo dobrom stanju “najboljeg od svih svjetova”, jedan je od vrhunaca njegova opusa, i možemo ga čitati i kao razbarušeni filozofski roman, i kao satiričnu rugalicu, i kao avanturističko lutanje jednog čovjeka na putu do spoznaje, po čemu je srodan djelima poput “Don Quijotea” ili “Peera Gynta”. Ljudska je priroda nepostojana i prevrtljiva, tvrdi Voltaire, stalna nam je tek potreba da preživimo i spoznamo, a put kojim ćemo se kretati sve je, samo ne pravocrtan. Zalažući se za slobodu i snošljivost, svestrani francuski književnik posebno se oštro obrušavao na sve dogme i fanatizme, crkvi nimalo bezazleno poručujući: “Smrvite bestidnicu!”… Takav sadržaj u slučaju “Candidea” prati i eklektičnost forme, gdje nevjerojatne scene izviru jedna iz druge, nerijetko ne mareći ni za kakva jedinstva, pa smo čas u Argentini, čas u Parizu; čas u Istanbulu, a čas u Vestfaliji… Ansambl-predstava koja nas odvodi na maštovito, nepredvidljivo, razigrano kazališno putovanje…

Premijera: 5. travnja 2013.